Hvad motiverer medarbejdere?

By | Tips & tricks

Motiverede medarbejdere er en uundværlig forudsætning, hvis din virksomhed skal skabe resultater. Men hvordan motiverer man sine medarbejdere? PEPworldwide giver dig tre gode råd til at holde motivationen oppe hos dine medarbejdere.

 

Klæd dine medarbejdere på til opgaverne

Medarbejdere, der kan navigere i de mange udfordringer og opgaver, som hverdagen på arbejdspladsen byder på, vil med stor sandsynlighed føle sig motiverede. Medarbejdere, der ikke føler sig tilstrækkelige, og som altid er bagud, vil derimod hurtigt miste motivationen.

Derfor er det alfa og omega, at du som leder formår at holde dine medarbejderes evner ajour. Det vil bidrage til bedre trivsel og motivation og øget effektivitet på arbejdspladsen. Medarbejderudvikling er altså en vigtig forudsætning for at holde gejsten oppe.

 

Kommunikér vigtigheden i struktur og prioritering

Udvikling og finpudsning af medarbejdernes kompetencer bidrager ganske vist til motivationen. Men hvis dine medarbejdere ikke formår at strukturere deres evner, vil de med høj sandsynlighed miste overblikket – og ligeledes motivationen.

Derfor er det afgørende, at du som leder kan kommunikere, hvor vigtigt det er at strukturere og prioritere sin tid og sine opgaver. Strukturerede medarbejdere vil nemmere kunne overskue en større mængde deadlines og opgaver – og vil ligeledes være mere motiverede. Således er den enkelte medarbejders evne til at planlægge sine arbejdsrutiner en vigtig brik i arbejdet med at holde motivationen oppe.

 

Prioriter medarbejdernes trivsel højt

Glade medarbejdere er motiverede medarbejdere – trivsel og motivation går uden tvivl hånd i hånd. Derimod vil stressede medarbejdere hurtigt tabe pusten og miste motivationen til at skabe resultater i virksomheden. Trivsel hos den enkelte medarbejder er derfor en faktor, du ikke må ignorere, hvis du ønsker at skabe og fastholde en fælles kampånd på arbejdspladsen.

 

Vil du vide mere?

Hvad motiverer medarbejdere, og hvordan kan du sikre, at virksomheden når sine målsætninger?

Du er altid velkommen til at kontakte PEPworldwide for en snak om udvikling, planlægning og trivsel på arbejdspladsen.

Godt psykisk arbejdsmiljø – få højnet arbejdsglæden

By | Tips & tricks

Hos PEPworldwide har vi mere end 25 års erfaring med at fremme trivslen i danske virksomheder. Men hvordan arbejder vi egentlig med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø i praksis? Og hvordan kan din virksomhed skaber bedre trivsel blandt medarbejderne? Det kan du blive klogere på i dette indlæg.

 

Stress hæmmer trivslen

Et godt psykisk arbejdsmiljø afhænger selvfølgelig af mange faktorer – godt kollegaskab, ledere med gode lederevner og generel arbejdsglæde blandt medarbejderne. Men det er også den enkelte medarbejders oplevelse af at føle sig tilstrækkelig, der har indflydelse på arbejdsklimaet. Føler virksomhedens medarbejdere sig konstant bagud, er stress og udbrændthed næsten uundgåelige konsekvenser.

At få højnet arbejdsglæden afhænger derfor i høj grad af, at den enkelte medarbejder har kontrol og overblik over sine opgaver og deadlines. Medarbejdere, der formår at strukturere og prioritere deres tid og opgaver, kæmper sjældent med overskredne deadlines – og har ligeledes mindre risiko for at blive stressede.

Af samme grund søger vi hos PEPworldwide altid at udstyre medarbejderne med værktøjer, som de aktivt kan anvende til at få mere ud af tiden i deres hverdag.

 

Sådan kan virksomheden forbedre trivslen

Ingen virksomheder er ens, og der findes ligeledes intet absolut facit på, hvad der kan forbedre trivslen på en arbejdsplads. Derfor tager vi i PEPworldwide altid udgangspunkt i den enkelte virksomheds virkelighed og udfordringer, når vi arbejder med trivsel og arbejdsmiljø.

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe til et godt psykisk arbejdsmiljø og få højnet arbejdsglæden i din virksomhed, er du altid velkommen til at kontakte os og høre nærmere. Trivsel og personlig planlægning er nogle af vores primære arbejdsområder, og vi hjælper også gerne med at klæde din virksomhed på til at forebygge stress og højne arbejdsglæden.

Personlig effektivitet og planlægning

By | Tips & tricks

En travl hverdag med tilsyneladende uendelige deadlines kan få selv de mest hårdføre til at miste pusten. Det ved vi alt om hos PEPworldwide, hvor vi i mere end 25 år har hjulpet vores kunder med at optimere deres arbejdsrutiner.
Men hvordan undgår du at miste overblikket, selvom informationsstrømmen og opgaverne kan virke uoverskuelige? Vi giver dig en håndfuld gode råd til at forbedre din personlige effektivitet i dette indlæg.

Personlig effektivitet og planlægning går hånd i hånd

Uanset hvilken branche du er beskæftiget i, kan det være en næsten umulig opgave at nå dine mål, hvis du ikke strukturerer dine arbejdsrutiner. Pendler du mellem en masse opgaver på må og få, er sandsynligheden for, at du når dine mål næppe særlig stor.
Står man overfor en større mængde deadlines, har man måske tendens til at navigere tilfældigt mellem de forskellige opgaver i løbet af dagen. Fokusér i stedet på én opgave ad gangen – og bevar det fokus, indtil opgaven er færdig.
For at kunne holde fokus er det yderst befordrende at have overblikket over både små og store opgaver. Ved at vedligeholde et overblik et samlet sted vil du også opleve, at nogle opgaver er mindre vigtige end andre, så din evne til at prioritere mellem “vigtigt” og “haster” vs. stort og småt vil blive mere skarp. Du vil opleve, at din følelse af at være på bagkant reduceres væsentligt.
Det er dog ikke kun disponering, der forbedrer den personlige effektivitet – men også prioritering. Når du strukturerer dine arbejdsopgaver, vil du dog automatisk opdage, at nogle opgaver er mindre vigtige end andre og derfor nedprioritere dem til fordel for de mere relevante. Dermed bliver arbejdsbyrden måske knap så tung, som du først troede.

Effektivitet og trivsel hænger uløseligt sammen

Dårlig eller manglende planlægning påvirker ganske vist resultaterne og den personlige effektivitet negativt – men i høj grad også den personlige trivsel på arbejdspladsen. Medarbejdere, der altid føler sig bagud, trives sjældent og præsterer ligeledes ikke optimalt. For dårlig trivsel påvirker effektiviteten negativt. Derfor hænger effektivitet og trivsel uløseligt sammen.

Ønsker du at mestre konkrete værktøjer, der kan forbedre såvel trivslen som den personlige effektivitet, er du altid velkommen til at kontakte PEPworldwide.

Hvorfor er et godt arbejdsmiljø vigtigt?

By | Tips & tricks

Det lyder måske som et retorisk spørgsmål. For det giver næsten sig selv, at et godt arbejdsmiljø er alfa og omega for trivslen på arbejdspladsen. Hos PEPworldwide har vi dog alligevel valgt at sætte fokus på lige netop det spørgsmål i dette indlæg, fordi arbejdsmiljø og trivsel er nogle af vores kerneområder, og fordi vi derfor ved, hvordan arbejdsmiljø, trivsel og effektivitet hænger unægteligt sammen.  Read More

Den gode dagsorden

By | Tips & tricks

Selvom intentionen er god, ender møder ofte med at være overflødige og ineffektive tidsrøvere. Agendaen er uklar, og når mødet er overstået, er der ikke blevet truffet nogle reelle beslutninger. Du kender det måske fra din egen virksomhed – og kender måske også til frustrationen over den spildte tid. Men møder behøver ikke at være det rene tidsspilde. Læs med her, og bliv klogere på, hvordan en klart formuleret dagsorden kan skabe struktur og retning i jeres møder. Read More

Hvorfor er arbejdsglæde vigtig?

By | Tips & tricks

At gå på arbejde er noget, de fleste af os både er nødt til, men også har brug for at gøre. Når vi tager på arbejde og udfører diverse opgaver, bidrager vi til samfundet og verden, og det giver os ofte en følelse af værdi. De fleste af os bruger mange timer både ugentligt, men også over et helt liv på netop vores arbejde, og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at vi er glade for at gå på arbejde. Arbejdsglæde afhænger af mange faktorer. Read More

Kort og godt om trivsel på arbejdspladsen

By | Tips & tricks

For at yde sit bedste på arbejdspladsen er det vigtigt, at vi trives. Der er dog ikke ét entydigt svar på, hvordan man skaber trivsel på arbejdspladsen. Men det er svært at trives ordentligt i sit job, hvis man ikke kan nå at udføre sine opgaver – eller ikke kan udføre dem tilfredsstillende nok. Det påvirker nemlig medarbejderne negativt, hvis de ikke kan leve op til forventninger og deadlines. Read More

Tips til sommerferien

By | Tips & tricks | No Comments

Før ferien:

  •  I god tid inden ferien gennemgår du dine opgaver og aktiviteter og får prioriteret, hvad der skal nås inden ferien, og hvad der evt. kan vente (og dermed planlægges) til efter ferien
  • Undgå så vidt muligt at have møder den sidste dag – koncentrér dig om at afslutte og lukke ned – book dig selv i kalenderen
  • Overvej at sætte ‘out of office’ på 1-2 dage FØR ferien, så du har de sidste dage til at gøre “rent bord”. Dette er også en forventningsafstemning
  • I din ‘out of office’ fortæller du, hvornår du er tilbage. Overvej igen at lægge en ekstra dag til, så du har en hel dag til at “catche up” i. Er det muligt, så henvis til kolleger/andre, som kan varetage dine opgaver, mens du er væk.
  • Book dig selv i kalenderen den første dag efter ferien, så du ikke starter med møder fra dag 1

Under ferien:

  • Hold som udgangspunkt fri for mail og telefon – husk du har brug for at lade batterierne op, så du kan arbejde med god energi igen, når du er tilbage

Efter ferien:

  • Så vidt det er muligt, så hav reserveret tid i kalenderen den første dag til at komme “back on track” ift. mails, telefonbeskeder mv. Opfat ikke dette som en luksus – det er strengt nødvendigt. Jo tidligere, du får et overblik, jo før kan du prioritere og agere proaktivt og træffe rationelle beslutninger!
  • Tag med i dine betragtninger, at du måske ikke arbejder i fuldt gear den første uge – det kan tage nogle uger at komme i 5. gear igen, så dine planlagte aktiviteter skal måske justeres herefter
  • Lorem ipsum dolor sit amet, an nec delectus delicata. At nonumes noluisse mea, id perpetua consequat sententiae vim. Te nisl graecis albucius mel, his ut iusto adolescens. Ut legimus appareat nominati sit, delenit placerat eam ea. Mei cu lobortis volutpat pertinacia. Has luptatum iudicabit reprehendunt id.

    Magna definitionem no duo, vix in congue mucius corpora, vix sint delenit ut. Et eius gubergren vel, eos te omittam prodesset posidonium. Vim ut nonumy luptatum, eu amet noster dolores his, in mel tempor sapientem urbanitas. Has eu atqui inani docendi, ne vel populo aliquid definitiones. Mel at vocent conclusionemque, tamquam expetendis usu te, ne vix dico case noster. Eu sea omnis mazim oporteat, erat aliquid in his. Pro delicatissimi signiferumque te, ea erroribus appellantur sit.