Tag en slapper: Derfor bør timeouts stå højt på din to-do liste

By 14. juni 2021maj 4th, 2022Arbejdsvaner

Social afstand. Håndsprit. Videomøder. Er du ved at komme dig?

Det er vi også. Så i denne måneds artikel har vi tænkt at lade den obligatoriske corona-krisestyring og de gode råd til hjemmearbejdspladsen få et hvil. Og det er faktisk det, vi også gerne vil opfordre dig til. Vi er nemlig fyldt godt op og føler alle trætheden – så lad os nu koble lidt af.

Er din auto-reaktion: “Fin idé, men bare ikke lige nu”? Så stop lige op en gang. For du er som det allerførste nødt til at erkende, at din personlige trivsel er lige så vigtig – hvis ikke vigtigere – end hvilken som helst af dine igangværende arbejdsopgaver. Når du hiver stikket, inden du rammer muren af udmattelse, så forbedrer du både din kreativitet og din produktivitet, for som Alex Soojung-Kim Pang nævner i sin bog Rest: Why You Get More Done When You Work Less: ”Jo bedre du er til at hvile, jo bedre bliver du til at arbejde.”
Men – specielt lige nu – er det måske endnu vigtigere at være opmærksom på den indflydelse dit mentale velbefindende har på dit fysiske helbred. Det er en veldokumenteret kendsgerning, at øget stress har en afgørende negativ indvirkning på dit immunforsvar. Og ingen ønsker et svækket immunforsvar lige nu.

Ok, så det er et must at prioritere sin mentale sundhed. Men hvis dit næste spørgsmål så er: “Hvordan får jeg det til at ske?”, så slap helt af (bogstaveligt talt), for der findes en løsning. Som med de fleste ting er alt, hvad der kræves, lidt planlægning på forhånd. At genvinde balancen ligger kun tre simple skridt væk:

1. Planlæg et personligt frirum

Det er naturligvis ikke så enkelt bare at stoppe arbejdet og tage afsted (hvis det fungerer, så gør det endelig). Men tag et grundigt kig på din kalender for de kommende dage og spørg dig selv: “Hvad kan vente?” Og hvis dit umiddelbare svar er “ingenting”, så tag et lidt grundigere kig. For der vil faktisk være opgaver, møder og samtaler, som kan planlægges til et andet tidspunkt. Du ved det godt. Vi ved det også. Så gør det.

2. Kommuniker dine planer

Sørg for, at det du vælger at gøre for at reducere dit eget arbejdspres, ikke forværrer tingene for andre. Fortæl dine kolleger på forhånd, at du planlægger at tage fri en dag eller to. Fortæl dem hvornår du er væk – og lige så vigtigt, hvorfor. Måske finder du ud af, at din vilje til at tage hånd om din egen trivsel inspirerer andre til at gøre det samme. Og jo flere der aktivt gør noget for deres mentale sundhed, jo bedre bliver resultatet for hele din organisation.

3. Tilpas dine notifikationer

Det er selvfølgelig vigtigt at indstille de almindelige out of office-notifikationer, når du har trukket stikket. Men endnu bedre vil det være at give både kolleger og kunder en varsling. Føj en kort sætning til din sædvanlige e-mail-signatur, hvor du fortæller om dine out of office-planer. Det kan hjælpe til at forebygge mulige, arbejdsrelaterede afbrydelser, mens du er væk – så du kan koble helt af, ikke kun delvist. Og du vil ikke føle dårlig samvittighed ved at ignorere arbejdsopkald eller e-mails, når du er sikker på, at alle er informeret om dine planer på forhånd.

Hvis du lige tænker over det, er det ikke så svært at tage en timeout. Og det er præcist nøglen: at ændre din indstilling. Stop med at finde på undskyldninger. Vent ikke på det rigtige tidspunkt – det kommer aldrig. Bevæbn dig i stedet med vores råd og få din dag – eller dine dage – med fokus på din egen mentale trivsel til at ske. Gør dig umage med at fokusere mindre på det, som du ikke får gjort, og mere på det, du opnår i stedet: Afklaring. Hvile. Tid til dig selv. Hvad er vigtigere end det?

 

Originally posted by PEPworldwide NZ here on 1 Jun 2020.