Hvordan skiller de bedste sig ud: 7 vaner hos de mest succesfulde

By 18. februar 2021april 20th, 2021Arbejdsvaner, Ledelse

Hvad kendetegner personer, som lykkes. De mest succesfulde. Dem som får tingene til at ske. Har du nogensinde tænkt over, hvad de mon har til fælles? Det har vi også.

Når man som vi arbejder med at hjælpe folk til personlig og professionel fremgang, har vi naturligvis en særlig interesse i vanerne hos de mest succesfulde. Derfor fangede en Forbes-artikel: ”De femten overraskende ting, som produktive mennesker gør anderledes”, også vores opmærksomhed. Men som drevne PEP-missionærer slog de “overraskende ting” os nu ikke som helt så overraskende. Hvorfor? Ja, fordi de fleste af vanerne i artiklen stemmer helt overens med vores egne gennemprøvede PEP-principper. (Fik vi et lille selvtilfreds smil på læben over det? Jo, det vil vi godt indrømme.)

Ikke desto mindre, almindelig praksis hos de allerdygtigste er altid et interessant emne at udforske. Så vi har udpeget vores yndlingstips og identificeret, hvilke vaner vi mener kendetegner de mest succesfulde. Her får du vores bud på de bedste teknikker, som flertallet af de bedste har til fælles:

1. De fokuserer på at bruge tiden på det rigtige
De mest succesfulde folk vi møder, er, som artiklen siger, i stand til at udpege deres ‘vigtigste opgave’ og koncentrere sig om den, uden at lade sig distrahere af alt muligt andet. De sidder ikke og tjekker e-mails – de arbejder med strategier. Sociale medier? Endeløse notifikationer? Glem det. De kloge har lært at holde fokus, indtil opgaven er løst.

2. De tager kun fat i den samme ting én gang
Også kendt som vores PEP-princip kaldet “Gør det nu” – som i ’afslut eller beslut første gang’. De dygtigste afslutter en opgave hurtigt, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Og hvis ikke, vil de i det mindste tage stilling til, hvornår de så skal gøre noget ved den – eller de sørger for at delegere den til en anden. De har en tendens til ikke at parkere noget, som så skal samles op igen senere. Sådan undgås ineffektivitet.

3. De er ikke slaver af deres indbakke
De bedst præsterende tjekker ikke tvangsmæssigt deres e-mails. De håndterer i stedet deres mails to eller tre gange om dagen, og glemmer alt om mails resten af tiden. Folk som lever deres lev i indbakken – svarer på enhver meddelelse, så snart de modtager den – er dem, som ikke får klaret noget som helst. Du skal ikke være en af dem.

4. De bruger en notesbog – gammeldags eller elektronisk
Her kommer så en af vores yndlingsteknikker. Det er simpelthen umuligt at holde styr på alting i hovedet. Alle de brandgode idéer, småtingene du lige kommer i tanke om, og alt det andet, som tilfældigt dukker op. De dygtige er klar over det og skriver derfor alting ned, hvad enten det er i en gammeldags notesbog eller i en app som fx OneNote. Resultatet? Mere ledig hjernekapacitet til at arbejde på de ting, der får dig til at lykkes.

5. De er klar over, hvornår på dagen de præsterer bedst
Tager dit energiniveau et dyk om eftermiddagen? Så skal du planlægge de vigtigste opgaver til om formiddagen. Vores mest produktive venner ved, hvornår de med størst sandsynlighed er mest effektive og planlægger deres arbejde efter det. Så find ud af, hvornår på dagen dit energiniveau er højest, og udnyt det. Spild ikke de mest produktive timer på at arbejde med noget uden værdi.

6. De stiller spørgsmål ved tingene
Vi har bidt mærke i, at paratheden til at udfordre det eksisterende, er en sikker indikator for succes. Blandt de unge vi møder, kan vi se, at dem der ender med at blive fremtidens succesfulde ledere, er dem som konstant tør udfordre og stille spørgsmål. Hvis der er bedre måder at gøre tingene på, vil de skubbe på forandring, i stedet for at holde fast i ineffektive procedurer, bare fordi det altid har været gjort sådan. Med andre ord, så stiller de succesfulde sig ikke tilfreds med de ”gode” gamle systemer.

7. De forstår at holde fri til fyraften
De dygtigste kører ikke sig selv i sænk. De ved, at hvis man propper dagen mest muligt, så ender man højst sandsynligt med at brænde ud fremfor at præstere godt. De mest succesrige ledere, vi har mødt, har evnen til at slukke, når de har brug for det. De springer ikke måltider over, de har ikke 15 timers arbejdsdage – og de er klar over, at søvn, gode spisevaner og tid til afslapning er lige så vigtigt, hvis ikke vigtigere, end hvad der foregår på arbejdspladsen.

Så på med smilet. Hemmeligheden bag succes på den lange bane er ikke et benhårdt regime af hårde træningspas, tredjegradsligninger og tarmskylninger (men hvis det kan hjælpe dig, skal du selvfølgelig ikke holde dig tilbage). Det eneste du behøver, er at gøre en indsats for at indarbejde vores super-effektive vaner i dine daglige rutiner. Når alt kommer til alt, så er det eneste overraskende ved dem måske, hvor simple de er. Ingen større åbenbaringer, ingen prisvindende formler. Det handler simpelthen om, at du – i hvert fald det meste af tiden – holder fast ved den gode adfærd.

Prøv det. Se, hvor det bringer dig hen.

 

Originally posted by PEPworldwide NZ here on 24 May 2019.