Vær det gode eksempel: Hvorfor det er vigtigt at praktisere hvad du prædiker
Er du kommet godt på plads? Fint, men måske er det også tid at kigge lidt indad. Stille skarpt på et par ting, du som travl leder godt kan komme til at glemme…
I kølvandet på corona-nedlukningen har mange virksomheder måttet genoverveje deres forretningsmodel og tidligere målsætninger. Men én ting er at omdefinere visioner og retningslinjer, noget helt andet er at skulle viderebringe budskaberne på en god måde.
En af grundreglerne for vellykket lederskab er som bekendt at praktisere, hvad vi selv prædiker. Og selv om en af klodens mest magtfulde ledere i nyere tid kæmpede gevaldigt med netop det – og for at være helt ærlige, også med så meget andet – så er vi vel selv ret gode, ikke?
Eller er vi? For selv om vi med ret stor sandsynlighed ikke når det samme niveau af hykleri, som den nu afgåede amerikanske præsident (og han satte bjælken ret højt), så vil et hurtigt reality tjek nok alligevel afsløre, at der er plads til forbedringer. Derfor har vi tænkt, om ikke det ville være et godt tidspunkt lige nu at kigge på afdelingen for god ledelse og et par centrale områder, hvor det er har vist sig nemmere at “prædike” end at “praktisere”:
1. Klarhed
Det siger sig selv, at en virksomheds vision står krystalklar for alle i den øverste ledelse. Spørgsmålet er bare – og det skal man som leder overveje – om det samme klarsyn findes hos medarbejderne ude i de yderste led af organisationen. Står visionen lige så klart her, eller bliver det lidt mere mudret? Husk, at hver eneste medarbejder gerne skal forstå sin egen rolle i at drive virksomheden fremad.
Tænk eksempelvis på den velkendte historie om præsident John F. Kennedys møde med en pedel i NASA’s hovedkvarter under en rundvisning i 1961. Legenden siger, at da Kennedy spurgte pedellen, som moppede gulvet, hvad han lavede hos NASA, svarede han: “Jeg hjælper med at få en mand på månen”. Sådan, og så retter vi blikket mod dig: Hvis du skulle se tingene gennem den samme brede linse, hvad kunne du så ønske, at en menig medarbejder hos jer vil svare på det samme spørgsmål?
2. Kommunikation
Det er vel ikke for meget sagt, at alle har været nødt til at rydde lidt op i deres måde at kommunikere på under corona-krisen. Hold godt fast ved det! Undgå at falde tilbage til det tidligere niveau, også når dagligdagens rutiner på et tidspunkt vender tilbage til (næsten) normal.
Tænk kritisk tilbage på den måde, du har kommunikeret på for nylig – både de små og store ting. Har du oplevet, at nogen er vendt tilbage til dig, fordi der var behov for en afklaring? Hvis ja, så overvej om du kunne have fortalt tingene bare lidt bedre? Du kan formentligt sige ja. Husk det til næste gang.
3. Anerkendelse
Som i: Giv anerkendelse, når det er på sin plads. Nu ved vi godt, at en dygtig leder naturligvis har styr på performance reviews og andre formelle måder at godkende resultater på. Vores budskab er bare, at når hverdagens travlhed på kontoret tager over igen, så må du ikke glemme, hvor motiverende det er for medarbejderne med en simpel påskyndelse for deres indsats. Undervurder aldrig vigtigheden af en spontan kommentar som “Godt gået” eller “Flot arbejde”. Tænk sådan på det: Hvor mange har du oplevet brokke sig over at få for meget ros for deres indsats?
Vi kender alle til disse grundregler for vellykket ledelse. Men vi er også kun mennesker. Så selvom det vil være nærmest utænkeligt, at vi klokker så meget i det, som en tidligere præsident (når det handler om fadæser), så er det helt naturligt for alle at vakle lidt, når det handler om at få det gjort.
Så brug et øjeblik på at reflektere lidt over vores venlige påmindelser. Det er nemt at komme til at glemme rådene, men lige så let er det heldigvis at gøre noget ved det. Og det er præcis, hvad rigtige ledere gør.