Personlig effektivitet og planlægning

En travl hverdag med tilsyneladende uendelige deadlines kan få selv de mest hårdføre til at miste pusten. Det ved vi alt om hos PEPworldwide, hvor vi i mere end 25 år har hjulpet vores kunder med at optimere deres arbejdsrutiner.Men hvordan undgår du at miste overblikket, selvom informationsstrømmen og opgaverne kan virke uoverskuelige? Vi giver dig en håndfuld gode råd til at forbedre din personlige effektivitet i dette indlæg.

Personlig effektivitet og planlægning går hånd i hånd

Uanset hvilken branche du er beskæftiget i, kan det være en næsten umulig opgave at nå dine mål, hvis du ikke strukturerer dine arbejdsrutiner. Pendler du mellem en masse opgaver på må og få, er sandsynligheden for, at du når dine mål næppe særlig stor.
Står man overfor en større mængde deadlines, har man måske tendens til at navigere tilfældigt mellem de forskellige opgaver i løbet af dagen. Fokusér i stedet på én opgave ad gangen – og bevar det fokus, indtil opgaven er færdig.
For at kunne holde fokus er det yderst befordrende at have overblikket over både små og store opgaver. Ved at vedligeholde et overblik et samlet sted vil du også opleve, at nogle opgaver er mindre vigtige end andre, så din evne til at prioritere mellem “vigtigt” og “haster” vs. stort og småt vil blive mere skarp. Du vil opleve, at din følelse af at være på bagkant reduceres væsentligt.
Det er dog ikke kun disponering, der forbedrer den personlige effektivitet – men også prioritering. Når du strukturerer dine arbejdsopgaver, vil du dog automatisk opdage, at nogle opgaver er mindre vigtige end andre og derfor nedprioritere dem til fordel for de mere relevante. Dermed bliver arbejdsbyrden måske knap så tung, som du først troede.

Effektivitet og trivsel hænger uløseligt sammen

Dårlig eller manglende planlægning påvirker ganske vist resultaterne og den personlige effektivitet negativt – men i høj grad også den personlige trivsel på arbejdspladsen. Medarbejdere, der altid føler sig bagud, trives sjældent og præsterer ligeledes ikke optimalt. For dårlig trivsel påvirker effektiviteten negativt. Derfor hænger effektivitet og trivsel uløseligt sammen.

Ønsker du at mestre konkrete værktøjer, der kan forbedre såvel trivslen som den personlige effektivitet, er du altid velkommen til at kontakte os.

Søg

Kategorier

Tilmelding

Modtag vores månedlige nyhedsbrev med viden om effektive arbejdsvaner og et bæredygtigt arbejdsliv.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.