Ledelse på distancen: Fra kunstigt til komfortabelt
Produktivitet. Engagement. Arbejdsmængder. Det kan være svært nok at håndtere ledelsesopgaven, når du sidder med dit team på samme adresse. Så hvordan klarer vi det, hvis medarbejderne sidder derhjemme? Vi kan vist godt sige, at det er en situation, som færreste ledere elsker.
Alt tyder på, at vi ikke er ude af corona-problemerne endnu. Så mens alle venter på udrulningen af vaccinerne, tager vi et nærmere kig på distance-lederskabet. Vi har identificeret de mest almindelige problemer, som ledere står overfor, når det drejer sig om at styre deres teams på afstand. Endnu vigtigere, vi tilbyder nogle PEP-godkendte anbefalinger til, hvordan du kan adressere problemerne. Det er trods alt det, vi lever af.
Udfordring #1: At bevare engagementet ved social isolation
Når den uformelle snak ved kaffeautomaten er udelukket, kan det meget nemt gå ud over gruppens engagement. Nøglen til at komme det i møde er, at forsøge at erstatte de daglige småsnakke på anden vis.
Både individuelt, hvor du øger hyppigheden af dine 1:1 samtaler, og sørger for, at hver enkelt forstår, hvad der skal til for at komme videre, og hvordan man bidrager til teamet.
Og kollektivt, ved at holde flere småmøder. Det er et spørgsmål om at tilpasse rytmen i dit teams arbejde. I stedet for at inddele arbejdet i større blokke med omdrejningspunkt i de månedlige opfølgninger, skal du reducere størrelsen af opgaver, som folk arbejder med, og øge hyppigheden af jeres møder.
I har måske mistet det spontane i en hurtig opdatering ved kaffeautomaten, men behøver ikke at miste indholdet.
Udfordring #2: At skabe tillid uden synlighed
Når man som leder ikke har mulighed for at holde øje med alting, kan det føles ubehageligt. Men prøv at se lidt anderledes på det: Hvorfor føler du, at du er nødt til det?
Forfatteren Jason Fried kommer med denne pointe i sin bog ” It Doesn’t Have to be Crazy at Work”, hvor han siger, at svaret på spørgsmålet: ”Hvordan kan du vide, om nogen arbejder, hvis du ikke kan se dem?” er det samme, som svaret på dette: “Hvordan kan du vide, om nogen arbejder, hvis du kan se dem?” Det kan du ikke! Den eneste måde at finde ud af, om arbejdet bliver gjort, er ved at se på selve arbejdet. Dét er chefens job.
Stol på, at dit team får gjort, hvad de skal. Hvis dit udgangspunkt er tillid, vil følelsen af pres aftage og gøre det muligt for dit team at stole på dig til gengæld. Og lige så vigtigt Hold kommunikationslinjerne åbne. Når du sikrer, at hvert medlem af dit team føler sig godt tilpas med at komme til dig, hvis de har svært ved at levere, får du ingen ubehagelige overraskelser. Og den virker begge veje: Hold dit team informeret. Giv dem regelmæssige opdateringer. Selv om der ikke er noget særligt at fortælle, vil de sætte pris på åbenheden.
Udfordring #3: At skrue op for den personlige støtte
Lad os se det i øjnene, alle føler sig lidt skrøbelige for tiden. Før covid-19 var det sikkert usædvanligt, hvis mere end en enkelt eller to medlemmer af teamet stod overfor større udfordringer i deres personlige liv. Men nu? Det er slet ikke usandsynligt, hvis alle i teamet oplever personlige vanskeligheder i en vis grad – uanset om det handler om børnepasning, partnerens arbejdssituation eller bare den hurtige tilvænning til at arbejde hjemmefra.
Derfor skal du som leder skrue op for empatien – meget. Tag dig god tid ved jeres 1:1 møder til at spørge medarbejderne, hvordan de har det, og gør dig umage med at forstå deres problemer. Det er vigtigt, at du udviser fleksibilitet; ikke alting kan løses med et hurtigt svar. Se i øjnene, at dine ledelsesmæssige prioriteter har ændret sig – og i øjeblikket kommer dine medarbejderes personlige trivsel forud for deres produktivitet.
Udfordring #4: At fastholde motivation og moral
Selv de mest entusiastiske af os føler sig en smule apatiske i øjeblikket. Uden den kollektive energi af en summende arbejdsplads og den sociale interaktion det giver, er det nemt for alle at føle sig lidt flade. Dit job er at bekæmpe denne træthed. Det er derfor vigtigere end nogensinde at sikre, at alle føler et klart formål med arbejdet.
Forklar for hver opgave ”hvorfor” og opgavens prioritet. Mind folk om, hvordan deres individuelle resultater bidrager bredere til teamets strategi og endda til virksomhedens vision. At give folk både klarhed og sammenhæng sætter dem i stand til at føle sig mere handlekraftige og motiverede, når de arbejder hjemmefra.
Og for at det nu ikke skal blive alt for højtravende, så blød det hele op med lidt fornøjelse også. Tag initiativ til en regelmæssig fyraftensdrink eller arranger en virtuel fejring, når gruppen har nået et mål.
En sidste ting du skal huske på? Det hele er ikke kun dårligt. For det første er situationen kun midlertidig – selv om det godt nok har været en noget lang “midlertidig”. Og så har oplevelsen givet dig mulighed for at lære dine medarbejdere bedre at kende – både i en professionel og en personlig sammenhæng. Den erfaring kan hjælpe dig til at blive en endnu bedre leder for dit team i fremtiden. Vi synes, det er et ret stort plus. Så brug det.