Det har vi lært af corona – om at arbejde effektivt hjemmefra
På tærsklen til mere normale tilstande – efter en periode, hvor mange for alvor har skullet prøve kræfter med at arbejde hjemmefra – har vi samlet en række af de bedste erfaringer fra de seneste måneders nedlukning.
Som en positiv effekt af corana-krisen – blandt de mange negative – har langt flere fået øjnene op for de oplagte gevinster, som følger med at arbejde fra hjemmekontoret – og enkelte har måske også på egen krop oplevet nogle af faldgruberne, som vi kan lære af.
At slippe for den daglige pendling til og fra kontoret – med lange rejsetider og stress i myldretiden, kan i sig selv være en glæde. Men der findes mange andre fordele, som betyder, at hjemmekontoret uden tvivl vil komme endnu mere i spil, end tidligere. Derfor har vi forsøgt at samle en række gode anbefalinger her.
Hjemmekontoret giver arbejdsro – så udnyt den nu
Mange af os har skullet vænne os til et arbejdsliv i storrumskontoret – med de mange daglige interaktioner og afbrydelser fra kollegaer, som følger med. Hjemmekontoret er for nogle derfor den eneste mulighed for at få skabt den nødvendige arbejdsro, så vi kan koncentrere os om de krævende opgaver eller generelt bare få mere fra hånden. At få tingene gjort med mindst muligt besvær – det kalder vi effektivitet.
En af de store udfordringer ved hjemmekontoret kan være, at rammerne for arbejdet er knap så skarpt defineret – så det vil være en rigtig god idé at etablere nogle simple spilleregler for hjemmearbejdspladsen. Forsøg så vidt muligt at markere en fysisk afgrænsning af din hjemmearbejdsplads – et sted, hvor du befinder dig godt – og lav aftaler med familien om regler for afbrydelser i løbet af arbejdsdagen.
De digitale forstyrrelser forsvinder heller ikke automatisk, fordi vi sidder hjemme, så også her er det vigtigt aktivt at tage stilling til, om du behøver de mange notifikationer fra mails og chatfunktioner – og om arbejdstelefonen skal være åben hele tiden. Tjek op på dine kilder til forstyrrelser – og juster efter behov.
Hold også det samme daglige overblik over opgaverne, og samme grad af orden og ryddelighed på din hjemmearbejdsplads, som du er vant til fra kontoret. Gode vaner i forhold til organisering og minimering af rod gælder også derhjemme – og er en sikker vinder i forhold til at undgå distraktioner og tidsspilde.
Videomøder kan være rigtigt effektive…
Aldrig før har så mange måttet finde ud af den nye teknologi, når der pludselig blev indkaldt til digitale møder på Teams, Zoom, Hangouts eller lignende – og de fleste har vel erfaret, at det ikke var så farligt endda – ja måske ligefrem en positiv oplevelse, som vi kan udnytte langt bedre fremover.
Gode digitale møder kræver dog – måske i endnu større grad end de fysiske – en skarp dagsorden og en mødeleder, som holder godt fast i punkterne og styrer ordstrømmen fra de forskellige deltagere. Brugen af head-set forbedrer lyden og frasorterer baggrundsstøj fra dit tastatur – eller naboens hund.
Kropssprog og ansigtsudtryk er helt centrale for dit budskab – og hjælper med at gøre kommunikationen tydeligere – så aktiver altid kameraet på møderne. Det hjælper også deltagerne til at være mere fokuserede og disciplinerede under mødet, når alle andre kan se, at du følger aktivt med.
Erfaringsmæssigt er det fornuftigt at holde videomøderne relativt korte, så koncentrationen ikke forsvinder. Med forbehold for forskellige mødetyper vil vi generelt anbefale, at videomøder holdes på under 1 time.
Rutiner er gode – når arbejde og fritid flyder sammen
Vi er sikre på, du også derhjemme har etableret dig med gode rutiner for dagen – ligesom på kontoret. Rutiner er nemlig godt for hjernen, fordi dagen bliver mere forudsigelig – og det sparer på energien.
Den vigtigste rutine kan være, at du overfor dig selv og andre markerer, hvornår arbejdsdagen begynder, og hvornår den slutter. Overvej hvordan du bedst lukker af for private gøremål i arbejdstiden, og hvordan du omvendt kan lukke ned og holde fri, når arbejdsdagen slutter. Et simpelt tip kan være at afslutte dagen på hjemmekontoret med at bevæge dig en tur udenfor – og når du går ind ad døren igen, har du fri.
Hjemmekontoret har tvunget os til at signalere tilgængelighed på en anden måde, end ved den fysiske tilstedeværelse. Hvis du vil sikre en fornuftig balance mellem fokuseret arbejdsro og tilgængelighed for andre må du derfor bruge dine digitale værktøjer til at signalere, at du ikke er online hele tiden.
Etabler dine arbejdsmæssige rutiner, så du tager hensyn til dit personlige energiniveau i løbet af dagen. Planlæg de mest krævende opgaver på tidspunkter, hvor du er mest frisk og oplagt – og hvor muligheden for arbejdsro er størst – og gem de rutineprægede opgaver til tidspunkter, hvor energien er mindre.
Pauser og adspredelse er vigtigt
Det kan være en stor udfordring at holde koncentrationen og motivationen i løbet af en lang arbejdsdag derhjemme, hvor forstyrrelser fra kollegaer ikke giver de naturlige afbræk i arbejdet. Overvej derfor at opdele dagen i kortere sessioner, som afbrydes af pauser, hvor du foretager dig noget helt andet. Pauser er faktisk ikke spild af tid, men derimod befordrende for din effektivitet.
Vi har en tendens til at sidde mere ned på hjemmekontoret, så derfor kan det være en god investering, hvis du bevidst gør nogle af dine pauser aktive. Det kunne måske overvejes at gøre en frisk gå- eller en løbetur midt på dagen til belønningen for formiddagens arbejde. Det klarer helt sikkert hjernen. Eller vælg at indtage din frokost i det fri, når vejret tillader det.
Måske har du også forsøgt at give dig selv en lille belønning, når du har færdiggjort en krævende opgave. Det kan være en god kop kaffe, 5 minutter i haven eller på balkonen – eller en kort opdatering på nyheder (pas på at den ikke tager overhånd). Et lille belønningssystem kan generelt have en god effekt på nogle af os til at få de kedelige eller vanskelige opgaver gjort.
Som bekendt medfører de fleste kriser også noget godt – og oplevelserne, som mange af os har fået i den seneste periode med udvidet hjemmearbejde, er blevet til brugbare erfaringer om at arbejde effektivt alene – og at vi faktisk også kan samarbejde fornuftigt på distancen.
Vi ser frem til at dele flere erfaringer fra corona-perioden og vil i næste artikel kigge nærmere på, hvordan læringen fra de seneste måneder kan udnyttes til at komme tilbage i bedre form, hvor vi er mere bevidste om at give plads og ro til hinanden – og hvor vi mødes og samarbejder mere effektivt.
Tilmeld dig vores blog PEP-talk med det samme – så får du automatisk besked om kommende artikler med nyheder og tips til en mere effektiv arbejdsdag.