Hvorfor er et godt arbejdsmiljø vigtigt?

Det lyder måske som et retorisk spørgsmål. For det giver næsten sig selv, at et godt arbejdsmiljø er alfa og omega for trivslen på arbejdspladsen. Hos PEPworldwide har vi dog alligevel valgt at sætte fokus på lige netop det spørgsmål i dette indlæg, fordi arbejdsmiljø og trivsel er nogle af vores kerneområder, og fordi vi derfor ved, hvordan arbejdsmiljø, trivsel og effektivitet hænger unægteligt sammen.

Læs med, og bliv klogere på, hvorfor arbejdsmiljø er vigtigt, og hvordan vi som konsulenter arbejder med at forbedre trivslen hos vores kunder.

Derfor er et godt arbejdsmiljø vigtigt

Så hvorfor er et godt arbejdsmiljø vigtigt?

Først og fremmest har arbejdsmiljøet en direkte indflydelse på trivslen hos den enkelte medarbejder. Et hektisk arbejdsklima med urimelige krav til præstationer vil føre til stressede medarbejdere, som føler sig utilstrækkelige, fordi de konstant halser efter uopnåelige deadlines.

Det har til dels en negativ indflydelse på trivslen på arbejdspladsen – men ironisk nok også på effektiviteten. For de mange deadlines skyldes måske nok et forsøg på at forbedre effektiviteten. Men desværre ender de med at have den modsatte effekt, fordi stressede medarbejdere ofte har svært ved at prioritere rationelt og langsigtet.

Travlhed og trivsel kan sagtens gå hånd i hånd

Betyder det så, at man ikke må have travlt?

Nej, travlhed er ikke nødvendigvis negativt. Hvis arbejdsgangene er gode og velstrukturerede, og hvis den enkelte medarbejder formår at prioritere sin tid hensigtsmæssigt, kan travlhed og trivsel snildt gå hånd i hånd. Hos PEPworldwide har vi gennem mere end 30 år i konsulentbranchen tilegnet os værktøjer, der bidrager til såvel trivslen som effektiviteten i virksomheder og organisationer.

Ønsker du at høre mere om, hvorfor arbejdsmiljø er vigtigt, og hvordan vi kan skabe værdi for lige netop din virksomhed, er du altid velkommen til at kontakte os og høre nærmere.

Søg

Kategorier

Tilmelding

Modtag vores månedlige nyhedsbrev med viden om effektive arbejdsvaner og et bæredygtigt arbejdsliv.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.